“Hele dikke campagnes neerzetten waar iedereen van geniet. Ook het merk.” Dat vindt Boris Lange het tofst.
De 27-jarige Amsterdammer bedenkt en presenteert zijn eigen video’s. Hij is al tien jaar bezig met het maken van internetcampagnes voor grote merken.
Zo vliegt hij voor Tele2 naar wereldsteden om te laten zien wat je tegenwoordig allemaal kunt regelen met slechts een smartphone. De video waarin hij IKEA-schilderijen voorlegt aan kunstkenners is wereldwijd meer dan 30 miljoen keer bekeken.
Voor het YouTube-kanaal Lifehunters haalt Lange de gekste stunts uit. Zo reisde hij af naar de Noordpool, inclusief boot, husky’s en sneeuwscooter, om een Nederlandse vlag te planten in de sneeuw. Eerder had Rusland hetzelfde gedaan – maar dan op de zeebodem – om aanspraak te maken op de olie- en gasvoorraden onder het metersdikke ijs.
Onlangs is Lange uit meer dan tienduizend deelnemers verkozen tot freelancer van het jaar. Op de Dag van de zzp’er in Amersfoort mocht hij de prijs in ontvangst nemen.
“Ik ben de sleutel tussen oude, traditionele media en nieuwe media”, zei hij in de promotievideo voor het evenement. “Mijn doel is om jou te laten exploderen op internet zodat heel de wereld weet wie je bent en wat je te bieden hebt.”
Boekentip
Lange is al sinds zijn achttiende zelfstandig ondernemer. “Het maken van video's was meer een uit de hand gelopen hobby”, zegt hij tegenover Business Insider. “Het is een megacliché, maar dat is als een olievlek steeds groter geworden.”
Een boek dat hij op jonge leeftijd las, heeft hem daarbij geholpen: It’s not how good you are, it’s how good you want to be van wijlen marketinggoeroe Paul Arden.
Arden was jarenlang creatief directeur van het Britse reclamebureau Saatchi & Saatchi. Hij overleed in 2008 op 67-jarige leeftijd na een hartaanval.
It’s nog how good you are, it’s how good you want to be is net geen 130 pagina’s lang, maar wordt alom geroemd. Onder meer uitgever van De Correspondent Ernst-Jan Pfauth tipte de titel. “Het veranderde me op slag van luie student in hyperambitieus mannetje”, schreef hij ooit.
Lange las het boek op aanraden van een van zijn beste vrienden. “Het is een vermakelijk boekje over marketing en communiceren”, zegt Lange. “Een soort bijbeltje over creativiteit en in oplossingen denken. Het ondenkbare denkbaar maken.”
Arden schrijft onder meer dat je aan complimenten helemaal niets hebt. Vraag om kritiek, daar wordt je product of project pas echt beter van.
Lange past dat ook toe in zijn loopbaan als ondernemer. “Probeer zoveel mogelijk van anderen te leren. Laat je anders coachen door iemand die al iets meer succes heeft.”